/Tragovi Luke Stoisavljevića − prisutno u odsutnom i odsutno u prisutnom „Prošlost”

Tragovi Luke Stoisavljevića − prisutno u odsutnom i odsutno u prisutnom „Prošlost”

Preporuka da od utorka, 23. januara u Galerija SKC-a u 20 časova pogledate izložbu “Tragovi“.

Izložbu će otvoriti Vladimir Ranković, vanredni profesor Filološko-umetničkog fakulteta u Kragujevcu. Publika će izložbu moći da pogleda do 16. februara. Tragovi Luke Stoisavljevića − prisutno u odsutnom i odsutno u prisutnom „Prošlost”, smatra Jan Asman, „nastaje tek kad se uspostavi odnos prema njoj“.

Traganje za tragovima prošlosti imanentno je ljudskom. Čovek, tako, tragajući, uspostavlja odnos sa prošlošću, i, sledeći Asmanovu misao − stvara je. Tragovi koje je pronašao Luka Stoisavljević sadrže i, rečima Elen Fajn, „odsutno sećanje“.

Verujem da je ova sintagma prikladna iako je izmeštena iz konteksta svog nastanka, jer naglašava da trag jeste „prisutno u odsutnom” i „odsutno u prisutnom”.

Strategija Luke Stoisavljevića jeste da odsutnom, otkrivenom tragu, pronađe mesto u prisutnom, u sopstvenom okruženju i sopstvenom životu. U tom procesu ne odstupa se od uslova koje Asman smatra neophodnima da bi odnos sa prošlošću mogao da bude uspostavljen − da „prošlost ne smije potpuno nestati, moraju postojati njezini dokazi” i da „ti dokazi moraju posjedovati karakterističnu različitost u odnosu prema danas”.

Pronađeni tragovi dokazi su postojanja prošlosti, a traganje za istovetnošću prošlog i sadašnjeg neminovno otkriva različitosti.
Dvostruka slika, odsutnog, porodičnog sećanja i sopstvene sadašnjosti − prisustva, konstrukcija je stvorena pronalaženjem iste pozicije u prostoru i, istovremeno, temporalnim premeštanjem. Autor, jednostavnim, lako čitljivim stilom, uslovljenim crno-belim apropriranim segmentima, davnu prošlost inkorporira u sliku sadašnjosti ili neposredne prošlosti, uvek zadržavajući jasnu razliku koja se očituje u odsutnosti i prisutnosti boje. Promišljeno koristeći tehniku lentikularne štampe on posmatraču ostavlja mogućnost da načini izbor između prisutnosti i odsutnosti starijeg, daljeg prizora.

Ipak, ma šta izabrali, ono čime se Luka Stoisavljević predstavlja čvršće je sjedinjeno od dve polazne slike − to su, podjednako, otkriveni tragovi i ostavljeni tragovi, tragovi odsutnog sećanja i tragovi neposredne prošlosti jedne osobe, znaci postojanja i trajanja.

Vladimir Ranković
* Jan Asman, Kultura sjećanja, 2000.
** Elen Fajn, Odsutno sećanje: čin pisanja u francuskoj književnosti posle Holokausta, 1988.
*** Novica Milić, A, B, C, Dekonstrukcije, 1997.

Luka Stoisavljević rođen je 23.08.1993. u Kragujevcu. Završio Prvu kragujevačku gimnaziju. Trenutno je apsolvent na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu, odesek-grafički dizajn. Za radove iz serije Tragovi, Luka Stoisavljević je dobio nagradu XVIII Bijenala studentske grafike Srbije (Dom kulture Studentski grad, Novi Beograd,) 2016. godine.

Samostalne izložbe:
2013. Mi smo početak i kraj, izložba fotografija, Galerija Doma omladine Kragujevac
2017. Tragovi (nagrada bijenala) izložba grafika DKSG Beograd
2017. Izložba grafika, Galerija Stepenište Šumatovačka Beograd
2018. Tragovi izložba grafika Studentski Kulturni Centar Kragujevac
Izabrane grupne izložbe:
2013 − 2017. Završne izložbe studenata FILUM-a Odsek primenjena umetnost Kragujevac
2014. XVII Bijenale studentske grafike Srbije DKSG Beograd
2015. Reprezentativna izložba odseka za primenjene i likovne umetnosti FILUM-a. Galerija Narodnog muzeja Kragujevac
2015. XVIII Bijenale studentske grafike Srbije DKSG Beograd. (nagrada bijenala)
2016. Omladinski Dom Kulture broj 5, Bydgoszcz, Poljska
2016. Izložba radova nagrađenih autora sa XVIII Bijenala studentske grafike Srbije, DKSG Beograd
2016. Dev9t − Stvaraj dalje, festival fotografije, Ciglana, Beograd
2016. XVI Novembarski salon vizuelnih umetnosti. Galerija Narodnog muzeja Kraljevo
2017. La Grande Schmierage V Hall Of Fame-Graffiti Unterlettenweg/Klein − Salvator-Strasse Ingolštat, Nemačka