
Istražujemo: koliko je porasla cena smeštaja u turističkim gradovima?
Turističku ponudu Srbije karakterišu dva fenomena, porast noćenja u Srbiji i porast cena smeštaja. Iako se očekivalo da porast cena umanji interesovanje za odmor u Srbiji, to se ne dešava. Naravno, ovo je za turistički život Srbije odlična vest. Mi smo istraživali koliko su to porasle cene u svetu i kod nas? I kako to da uprkos porastu cena, posećenost raste? Odgovore na ova pitanja, saznajte u nastavku teksta.
Koliko su porasle cene u svetu, a koliko kod nas?
Rast cena koji se dešava u turističkoj privredi, direktna je posledica inflacije koja pogađa čitav svet. Tako da se fenomen rasta cena ne može posmatrati, izolovano, a dobro bi bilo da na kratko uporedimo taj rast cena sa ostatkom sveta.
Rast cena u SAD-u
Indeks cena putovanja (TPI) koji objavljuje Američko udruženje za putovanja daje pregled mesečnih promena cena u različitim industrijama putovanja i turizma u Sjedinjenim Američkim Državama. Prema ovim parametrima iz februara 2023. godine, navodi da se da je jedan od glavnih pokretača inflacije za sektor putovanja i turizma u SAD, rast cena avio-karata koje su porasle za 26,5% u odnosu na prethodnu godinu. Ovo je naravno uticalo na cene aranžmana. Što se tiče cena smeštaja, one su takođe porasle za 7,4% u odnosu na 2022. godinu.
Prosečan rast cena u EU
Kada je reč o zemljama članicama EU cene smeštaja porasle su za 13,7% u februaru 2023. godine u odnosu na februar 2022. godine. Kada je reč o uslugama iz domena hrane i pića, dakle, restorani, kafići i slično, stopa inflacije je nešto niža i iznosi 9,8% procenata u odnosu na isti period prošle godine.
Upravo činjenice da su porasle cene avio-karata, kao i cene u restoranima i drugim ugostiteljskim objektima, uslovile su poskupljenje samih arnžamana turističkih agencija. Kada je reč o državljanima SAD-a i državljanima država članica EU, njih je to nateralo da se opredljuju za jeftinije aranžamane. Kada je reč o našim državljanima, ovakvo stanje je dovelo do sve češćeg odabira Srbije kao mesta za odmor. Međutim, cene su i kod nas porasle, pa da vidimo za koliko.
Prosečne cene u Srbiji
Iako je rast cena zabeležen kod nas, u odnosu na pomenute proseke, on je niži. Sasvim preciznih podataka nema, a prema procenama iz turističkih agencija taj rast se kreće između 7-10%. Ovo je prosečan rast cena, u praksi je situacija nešto drugačija. Tako pojedini ugostitelji nisu podizali cene uopšte, dok su drugi podizali za čak 50%. Međutim, drastični skokovi su izuzetak, i vrlo često neodrživi na duže staze.

Važno je i da naglasimo da postoje razlike u rastu cena između privatnog i hotelskog smeštaja. Recimo smeštaj stan na dan Niš u stambenoj zgradi je zabeležio prosečan rast oko 5%, dok je hotelski smeštaj u istom gradu skuplji za oko 20%. Pomenute razlike u porastu cena između hotelskog i privatnog smeštaja su gotovo iste za čitavu teritoriju Srbije.
Kada je reč o Beogradu i Novom Sadu, koji važe za naše skuplje gradove, zanimljivo je da u ovim gradovima i dalje možete pronaći privatne smeštaje po “starim” cenama. Tačnije možete da pronađete apartmane već od 10-15€. Iako u je u proseku porasla cena, jedan od faktora je što se u ovim gradovima sve više sreću apartmani sa luksuznim sadržajima koji mogu da budu znatno skuplji od “regularnih” smeštaja.
Uprkos poskupljenjima posete su rekordne – zašto?
Od perioda pandemija, pa sve do sad Srbija beleži rekordne posete i noćenja. Ovo se najviše oseća u velikim gradovima, ali je činjenica i da su manji gradovi sve posećeniji. Tako je recimo Palić u prošloj godini u jednom periodu beležio rast u noćenjima od 94%,a Subotica čak preko 120%.
Zanimljivo je i da raste interesovanje, ali i popunjenost privatnih smeštaja sa luksuznijim sadržajima. Niš smeštaj sa bazenom, dostiže od 50-100% višu cenu od prosečne, pa ipak zaintresovanost je ogromna.
Glavni razlog za ovo treba videti u činjenici da su ranije cene smeštaja u Srbiji bile ispod proseka, ali i ispod realne cene. U turističkim organizacijama potvrđuju da su trenutne cene upravo, ne visoke, već zapravo realne i konkurentne. Da nije reč o previsokim cenama, potvrđuju i utisci stranaca. Naime, upravo oni kao jedan od glavnih utisaka pri odlasku iz Srbije, navode odličan odnos cene i kvaliteta usluge. Podsetićemo da Srbija beleži rekordne posete stranih turista i državljana.
Kada je reč o našim državljanima, očigledno je da su trenutne cene u skladu sa našim platežnim moćima. Bitan faktor koji utiče na rast poseta jesu i podsticajne mere Vlade, koje se ogledaju u podeli vaučera za odmor u Srbiji.
Sumirano, iako su cene smeštaja skočile u Srbiji, taj skok je nešto manji nego u ostatku Evrope. Trenutne cene se pokazuju kao opravdane i u skladu sa uslugom koja se nudi. Najveću potvrdu za ovo vidimo u porastu stranih i domaćih turista. Reklo bi se da su svi postojeći trendovi i pokazatelji u turističkom životu Srbije jako dobri, a nama preostaje da se nadamo da će tako i ostati!